6.1.2011 - Aktualizace fotografií v článcích:

Panzers - Panzerkampfwagen V Panther

2. května 2010 v 21:57 | maverick |  Výzbroj - panzers

Panzerkampfwagen V Panther


Když se Němci začátkem operace Barbarossa setkali s tanky T-34/76, bylo rozhodnuto vyrobit novy střední tank, který by mohl být ihned zařazen do seriové výroby.Adolf Hitler tedy zadal v listopadu 1941 firmam Daimler-Benz a MAN vývoj nového tanku.V březnu 1942 Daimler-Benz vyrobil prvni prototyp VK3002 , prakticky to byla přímá kopie ruské T-34/76.MAN svůj VK3002vyrobil již na počátku února 1942. 11.května dostal VK3002 název Panther.Po intezivních testech bylo rozodnuto zadat do vyroby design MAN,protože projekt Daimler-Benz byl zrušen v důsledku problémů s identifikací v boji.VK3002 od MAN měl také lepší celkový výkon.

VK3002 vyrobený Daimler-Benz, byl značně už na prvni pohled podobný T-34/76

V červenci 1942 vyrobil MAN dva prototypy (jen jeden byl vybaven vězí), které byly intenzivně testovány a byly řeseny jejich technické problémy. Na konci roku 1942 byla zadána výroba nulté série 20 tanků. Vsechny byly lehce pancéřovány (60 mm čelní pancéřování), vyzbrojeny starsí verzí kanónu 75 mm KwK 42 L/70 (s ústovou brzdou z 75 mm KwK 40 L/43) montovaným ve vězi s kulovitým stítem. Byly vybaveny motorem Maybach HL 210 P 45 (21l). Těchto 20 tanků bylo nazváno PzKpfw V Panther Ausf A a technicky byly odlisné od pozdějsích výrobních verzí. Zajímavou konverzí byl Ausf D1 (některé prameny uvádějí, ze to byl starsí model Bergepanther) vybavený vězí z tanku PzKpfw IV Ausf H (nebyla plně otočná), který slouzil jako velitelský tank schwere Heeres Panzerjäger Abteilung 653 na východní frontě v roce 1944. Stejná jednotka používala starsí model Bergepantheru vyzbrojený protiletadlovým kanónem 20 mm Flakvierling a Flakpanzer T-34(r).
V prosinci 1942 byl připraven nový a zdokonalený model nazvaný Ausf D a v únoru 1943 bylo 20 Ausf A přejmenováno na Ausf D1. Ausf D1 byly intenzivně testovány a později pouzity k výcviku. 12. května 1943 byl zadán požadavek, aby bylo 250 Pantherů připraveno pro operaci "Zitadelle" a dalsích 750 v nejblizsí době.
V prosinci 1942 byla zadána výroba Ausf D a 11. ledna 1943 opustily první sériové Panther Ausf D továrnu. Jejich pancéřování bylo zdokonaleno (oproti Ausf D1) a do hydraulicky ovládané věže byl montován nový kanón 75 mm KwK 42 L/70. Prvních 250 Panther Ausf D bylo vybaveno motorem Maybach HL 210 P 30 (23l).


Panzerkampfwagen V Panther Ausf D

Panzerkampfwagen V Panther Ausf D(D1) a Ferdinand, spolu s dalsími novými stroji, měly debut v červenci 1943 během operace Zitadelle u Panzer Abteilung 51 a 52. Pro technické problémy (převodovka, rychlostní skříň, podvozek a motor) bylo mnoho Pantherů ztraceno během akce.
Z původních 250 zůstalo jen 43 ve službě 10. srpna 1943 a byly později přestavěny na Panzerbefehlswagen (Sd.Kfz.267). Dalších 600 Ausf D (také nazvány Ausf D2) byly vybaveny silnějším motorem HL 230 P 30, který se stal později standardem. V srpnu 1943, po opravách a modifikacích, byla vyrobeno nová verze Pantheru - Ausf A a již brzy se staly nebezpečnou zbraní. Panther Ausf A byl nejpočetnějším modelem během tažení v Normandii a asi 400 Pantherů zde bylo ztraceno.
V březnu 1944 byl vyroben první Ausf G. Panther Ausf G se stal nejpočetnějším modelem ze všech. Slabým bodem Pantheru bylo boční pancéřování. V letech 1943 až 1945 bylo vyrobeno 5.976 Pantherů u firem Maschinenfabrik-Augsburg-Nüremberg (MAN) v Kasselu a Maschinenfabrik Niedersachsen-Hannover (MNH) v Hannoveru, spolu s firmami Daimler-Benz, Henschel a Demag.

Panther Ausf G u Vladislavi i Třebíče ,1945

Malý počet (5) Pantherů, pravděpodobně Ausf G bylo prodáno do Maďarska v roce 1944 a jeden zřejmě do Švédska v roce 1943, ale to je nepotvrzeno.
V roce 1943 byl jeden starší Panther Ausf D spolu s PzKpfw VI Tiger prodán do Japonska, ale pro válečnou situaci je nebylo možné odvézt a tak byly poskytnuty Japonskem německé armádě. V únoru 1943 předal MAN práva italské firmě Fiat-Ansaldo k licenční výrobě Pantherů, ale výroba se nikdy neuskutečnila pro kapitulaci Itálie v září 1943.

Specifikace

Panther Ausf A

Obecné údaje

Vojenské označeníPanzerkapmfwagen V Ausf. A, Panther (Sk.Kfz. 171)
Typ tankuStřední tankHmotnost (t)44,80
Celková produkce1340Délka (m)8,66
Období produkce8/1943-3/1944Šířka (m)3,27
Osádka5Výška (m)3,00

Charakteristika mobility

Výrobce motoru&modelMaybach HL230P30Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100 km)288/720
Typ&obsahDvanáctiválec&23,1 lMěrný tlak (hp/cm2)0,88
Výkon motoru (hp@otáčky)700@3000Světlost (m)0,56
Poměr výkonu k hmotnosti15,6 hp/tunuPoloměr otáčky (m)10,0
Převodovka7 vpřed, 1 vzadStoupání30o
Rychlost silnice/terén (km)46/30Stěna (m)0,90
Dojezd silnice/terén (km)250/100Brodění (m)1,90
Zásoba PHM (litry)720Příkop (m)2,45

Výzbroj


Hlavní výzbroj1 x 75mm KwK 42 L/70Střelivo pro kanon79
Věž (pohon&otočení)Hydraulika&360oElevance-8o až +18o
Rychlost otočení věže18 sekundRychlost střelby (min.)6
Vedlejší výzbroj2 x 7,92mm MG34Střelivo pro kulomet4200


Granát


TypNázevVáha (kg)Úsťová rychlost
APCBCPzrg.39/426,80935m/s
APCRPzrg.40/424,751020m/s
HESprgr.425,74700m/s



Průraznost (mm)


Sklon100m500m1000m1500m2000m2500m
30o1381241119989-
30o194174149127106-
30o------


Údaje o pancéřování


Pancíř (mm@stupně)čelobokyzáďstropdno
Vana60@3540@9040@60-16-30@90
Nástavba80@3540@5040@6016@0-
Věž110@7945@6545@´6516@0-6-
Štít kanonu100@kruhový----


Model: Ausf D Ausf G
Hmotnost: 43.000 kg 45.500 kg
Posádka: 5 5
Motor: Maybach HL 230 P 30 / 12-válců / 700 hp Maybach HL 230 P 30 / 12-válců / 700 hp
Rychlost: cesta: 46 km/h / terén: 24 km/h cesta: 46 km/h / terén: 24 km/h
Dosah: cesta: 200 km / terén: 177 km cesta: 200 km / terén: 177 km
Palivo: 730 l 730 l
Délka: 6,88 m (bez kanónu)
8,86 m (s kanónem) 6,88 m (bez kanónu)
8,86 m (s kanónem)
Šířka: 3,40 m 3,40 m
Výška: 2,98 m 2,98 m
Výzbroj: 75 mm KwK 42 L/70 a 3 x MG
(1 x MG34 - nástavba)
(1 x MG34 - koaxiálně) 75 mm KwK 42 L/70 a 2 x MG
(1 x MG34 - nástavba)
(1 x MG34 - koaxiálně)
(1 x MG42 - kupole)
Munice: 75 mm - 79 nábojů
7,92 mm - 5.100 nábojů 75 mm - 81 - 85 nábojů
7,92 mm - 4.200 - 4.800 nábojů
Pancéřování (mm/úhel): Čelo věže: 100/10
Čelo horní části nástavby: 80/55
Čelo spodní části nástavby: 60/55
Bok věže: 45/25
Bok horní části nástavby: 40/40
Bok horní části nástavby: 40/0
Zadní část věže: 45/25
Zadní spodní část nástavby: 40/30
Věž nahoře / dole: 16/83 / 16/90
Horní nástavba nahoře / dole: 16/90
Dolní nástavba nahoře / dole: 30/90 / 16/90
Štít kanónu: 100/okolo Čelo věže: 110/11
Čelo horní části nástavby: 80/55
Čelo spodní části nástavby: 60/55
Bok věže: 45/25
Bok horní části nástavby: 50/30
Bok horní části nástavby: 40/0
Zadní část věže: 45/25
Zadní spodní část nástavby: 40/30
Věž nahoře / dole: 16/84 / 16/90
Horní nástavba nahoře / dole: 40/90 / 16/90
Dolní nástavba nahoře / dole: 30/90 / 16/90
Štít kanónu: 100/okolo

Průraznost pancéřové deska pod úhlem 30°.
Munice: 100 m 500 m 1000 m 1500 m 2000 m
Panzergranate 39/42 138 mm 124 mm 111 mm 99 mm 89 mm
Panzergranate 40/42 194 mm 174 mm 149 mm 127 mm 106 mm
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama