6.1.2011 - Aktualizace fotografií v článcích:

Panzers -Panzerkampfwagen IV Sd. Kfz. 161 - 2. část

2. května 2010 v 20:38 | maverick |  Výzbroj - panzers
Od března do září bylo 97 PzKpfw IV Ausf H (včetně malého počtu Ausf J) přestavěno na Panzerbefehlswagen IV (velitelský tank). Od července 1944 do března 1945 bylo dalších 90 PzKpfw IV Ausf J přestavěno na Panzerbeobachtungswagen IV Ausf J (pozorovací tank).
Jen 211 (Ausf A/B/C) Panzer IV bylo vyrobeno do 30. září 1939, ale rychle se staly hnací silou Panzer Division. Určeny generálem Heinzem Guderianem jako těžký tank pro podporu jednotek Panzer III, byla výroba Panzer IV nízká a brzy se ukázaly být hrozivou zbraní. Vývoj Panzer IV byl částečně vycházel z Panzer III a dalších předchozích projektů. Vozidla byla modifikována během let výroby, během služby v poli a vlastními posádkami.
Během roku 1943 měly Panzer IV namontovány přídavné pancéřování Schurzen (boky a věž). Starší verze se vracely z oprav přezbrojené a přestavěné na momentální standard, vytvářely se tal nestandardní varianty. Další tanky byly předány NSKK pro výcvik a malý počet byl přestavěn na buldozery.
Během počáteční fáze operace Barbarossa v roce 1941 byly Panzer IV vybaveny dvoukolým vozíkem s dvěma barely paliva ke zvýšení dojezdu. Během podzimu 1942 byly Panzer IV sloužící v Rusku vybaveny širšími "zimními pásy" (Winterketten) a během jara 1944 ještě širšími "východními pásy" (Ostketten).

Panzer IV Ausf J na východní frontě

Jednou z nejzajímavějších konverzí byl Panzerkampfwagen IV als Tauchpanzer - podvodní tank speciálně připravený pro invazi do Anglie. V červenci až říjnu 1940 bylo 42 Ausf D přestavěno na tyto tanky, které se mohly pohybovat v hloubce 6 - 15 metrů. Spolu s tanky Ausf D bylo přestavěno 160 Panzer III Ausf F/G/H a 8 Panzerbefehlswagen III Ausf E. Sloužily v 18. Panzer Division, 18. Panzer Regiment v červnu 1941 při invazi do Ruska.
Panzer IV byl také přestavěn na Bergepanzer IV (opravárenské vozidlo) a od října do prosince 1944 (nebo března 1945) jich bylo 36 vyrobeno z různých modelů. Další zajímavou konverzí na podvozku Panzer IV Ausf F byl Panzerfahre - lehké pancéřové obojživelné vozidlo, jehož 2 prototypy byly testovány v roce 1942. Při přípravách na plánovanou invazi na Maltu v březnu 1942 bylo 12 PzKpfw IV vybaveno čelní pancéřovou deskou o síle 80 mm. Podvozky a části PzKpfw IV se staly základem pro mnoho konverzí a prototypů jako Heuschrecke - Waffentrager, Nashorn, Hummel a další. Na konci války již Němci měli minimum paliva pro testování vozidel a výcvik nových posádek. Některá vozidla byla proto vybavena plynovým nebo dřevozplyňujícím pohonem. Plánované bylo také od června 1945 vybavit tanky Panzer IV motory Tatra 103, 12 válců, vzduchem chlazený dieselový motor. Během války také pokračoval vývoj nového podvozku Panzer IV, ale ten již nebyl vyráběn.
Plánováno bylo také zvýšit palebnou sílu Panzer IV namontováním dvou bezzákluzových kanónů 75 mm (Rucklauflos Kanone 43) a automatickým kanónem 20/30 mm (30 mm MK 103) v modifikované věži. Tento velmi moderní projekt nebyl bohužel realizován a skončil u dřevěné makety. Vozidla též byla vybavena různými kanóny jako 50 mm KwK 39/Pak 38 L/60 (Ausf D) v letech 1941-42 nebo 75 mm KwK 42 L/70 (Ausf F2 nebo H). Zajímavým projektem u Kruppa byl podvozek Panzer IV Ausf H s věží Panther Ausf F (s kanónem 75 mm KwK 42 nebo 44/1 L/70), ale toto vozidlo bylo přetíženo. Byl také plánován Panzerkampfwagen IV Ausf C/D/E s raketometem 280 mm nebo 300 mm ve speciální věži, která se skládala z čelní kabiny s kulometem a vzadu montovaného hydraulicky ovládaného raketometu. Byl vyroben a testován jeden prototyp, který se nazýval Raketenwerfer auf Fahrgestell PzKpfw IV.


Panzerkampfwagen IV Ausf C

Použití

211 bojovalo v Polsku, ztraceno jich bylo 19. 278 připraveno pro invazi do Francie a 439 pro útok na Ruska.
Ausf A: Bojoval v Polsku, Norsku a Francii. Staženy z fronty na počátku roku 1941 a používány pro výcvik.
Ausf B: Bojoval v Polsku, Francii, na Balkáně a v Rusku. Stazen ze sluzby v roce 1943.
Ausf C: 14 pouzito 1. Panzer Division a 8 u 1. Leichte Division v Polsku.
Ausf D: Bojoval v Polsku, Francii, na Balkáně a v Rusku.
Ausf E: 40 Ausf D a E posláno do severní Afriky s 5. a 8. Panzer Regiment.
Ausf F1: Používán u 2. a 5. Panzer Division. Také jako doplňovací vozidlo.
Ausf F2, SdKfz 161/1: Používány v severní Africe v roce 1942.
Ausf J, SdKfz 161/2: Byly prodány do Bulharska, Chorvatska, Finska, Maďarska, Itálie, Rumunska, Spanělska a Turecka.
Panzerkampfwagen IV als Tauchpanzer: Použity 18.
Panzer Regiment při přechodu řeky Bug v roce 1941.
Pouzívány také 6. Panzer Regiment 3. Panzer Division.
Brückenleger IV: 4 nasazeny v BL Zug každé Panzer Division. Pouzívány 1., 2., 3., 5. a 10. Panzer Division v roce 1940.
Panzerbe0bachtungswagen IV: Pouzívány u baterií Hummel.
10.5 cm K18 auf Panzer Selbstfahrlafette IVa: Určeny pro 521. Panzerjäger Abteilung pro útok na Gibraltar.
Poté používán v Rusku u 3. Panzer Division.

Specifikace


Pz IV Ausf A



Obecné údaje
Vojenské označení Panzerkampfwagen IV Ausf. A (Sd.Kfz. 161)
Typ tanku Střední tank Hmotnost (t) 17,3
Celková produkce 35 Délka (m) 6,41
Období produkce 10/1937-3/1938 Šířka (m) 2,95
Osádka 5 Výška (m) 2,50

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Maybach HL108TRM Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100 km) 324/503
Typ&obsah Dvanáctiválcový&10,8 l Měrný tlak (hp/cm2) 0,69
Koňská síla (max.) 250@3000 Světlost (m) 0,40
Poměr výkonu k hmotnosti 14,5 hp/tunu Poloměr otáčky (m) 5,92
Převodovka 5 vpřed, 1 vzad Stoupání 35o
Rychlost silnice/terén (km) 30/17 Stěna (m) 0,71
Dojezd silnice/terén (km) 140/90 Brodění (m) 0,80
Zásoba PHM (litry) 453 Příkop (m) 2,60

Výzbroj
Hlavní výzbroj 75mm KwK 37 L/24 Střelivo pro kanon 122
Věž (pohon&otočení) Elektrický&360o Elevance -8o až +20o
Rychlost otočení věže n.d. Rychlost střelby (min.) n.d.
Vedlejší výzbroj 2 x 7,92mm MG34 Střelivo pro kulomet 3000

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
APC Pzgr. Rot 6,800 385 m/s 30o 41 38 35 32 30 -
HEAT Gran.38 HI 4,500 452 m/s 30o 45 45 45 45 45 45
HEAT Gran.38 HI/A 4,400 450 m/s 30o 70 70 70 70 70 70
HEAT Gran.38 HI/B 4,570 450 m/s 30o 75 75 75 75 75 75
HEAT Gran.38 HI/C 4,800 450 m/s 30o 100 100 100 100 100 100
HE Sprgr. 5,700 420 m/s 30o - - - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 14,5@78 14,5@90 14,5@80 - 10@0
Nástavba 14,5@83 14,5@90 14,5@80 12@0-5 -
Věz 20@80 20@65 20@65-90 10@0-7 -
Stít kanonu 20@61-90 - - - -

Pz IV Ausf B



Obecné údaje
Vojenské označení Panzerkampfwagen IV Ausf. B (Sd.Kfz. 161)
Typ tanku Střední tank Hmotnost (t) 17,7
Celková produkce 42 Délka (m) 5,87
Období produkce 4/1938-9/1938 Šířka (m) 2,83
Osádka 5 Výška (m) 2,85

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Maybach HL120TRM Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100 km) 336/522
Typ&obsah Dvanáctiválcový&11,9 l Měrný tlak (hp/cm2) 0,70
Koňská síla (max.) 300@3000 Světlost (m) 0,40
Poměr výkonu k hmotnosti 15,0 hp/tunu Poloměr otáčky (m) 5,92
Převodovka 6 vpřed, 1 vzad Stoupání 30o
Rychlost silnice/terén (km) 35/19 Stěna (m) 0,60
Dojezd silnice/terén (km) 140/90 Brodění (m) 0,80
Zásoba PHM (litry) 470 Příkop (m) 2,30

Výzbroj
Hlavní výzbroj 75mm KwK 37 L/24 Střelivo pro kanon 80
Věz (pohon&otočení) Elektrický&360o Elevance -8o až +20o
Rychlost otočení věže n.d. Rychlost střelby (min.) n.d.
Vedlejší výzbroj 1 x 7,92mm MG34 Střelivo pro kulomet 2700

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
APC Pzgr. Rot 6,800 385 m/s 30o 41 38 35 32 30 -
HEAT Gran.38 HI 4,500 452 m/s 30o 45 45 45 45 45 45
HEAT Gran.38 HI/A 4,400 450 m/s 30o 70 70 70 70 70 70
HEAT Gran.38 HI/B 4,570 450 m/s 30o 75 75 75 75 75 75
HEAT Gran.38 HI/C 4,800 450 m/s 30o 100 100 100 100 100 100
HE Sprgr. 5,700 420 m/s 30o - - - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 30@78 14,5@90 20@80 - 10@0
Nástavba 30@83 14,5@90 14,5@81 12@0-5 -
Věž 20@80 20@65 20@65-90 10@0-7 -
Štít kanonu 20@kruhový - - - -

Pz IV Ausf C



Obecné údaje
Vojenské označení Panzerkampfwagen IV Ausf. C (Sd.Kfz. 161)
Typ tanku Střední tank Hmotnost (t) 18,5
Celková produkce 140 Délka (m) 5,87
Období produkce 9/1938-8/1939 Šířka (m) 2,83
Osádka 5 Výška (m) 2,85

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Maybach HL120TRM Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100 km) 336/522
Typ&obsah Dvanáctiválcový&11,9 l Měrný tlak (hp/cm2) 0,75
Koňská síla (max.) 300@3000 Světlost (m) 0,40
Poměr výkonu k hmotnosti 16,2 hp/tunu Poloměr otáčky (m) 5,92
Převodovka 6 vpřed, 1 vzad Stoupání 30o
Rychlost silnice/terén (km) 35/n.d. Stěna (m) 0,60
Dojezd silnice/terén (km) 140/90 Brodění (m) 0,80
Zásoba PHM (litry) 470 Příkop (m) 2,30

Výzbroj
Hlavní výzbroj 75mm KwK 37 L/24 Střelivo pro kanon 80
Věž (pohon&otočení) Elektrický&360o Elevance -8o až +20o
Rychlost otočení věže n.d. Rychlost střelby (min.) n.d.
Vedlejší výzbroj 1 x 7,92mm MG34 Střelivo pro kulomet 2700

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
APC Pzgr. Rot 6,800 385 m/s 30o 41 38 35 32 30 -
HEAT Gran.38 HI 4,500 452 m/s 30o 45 45 45 45 45 45
HEAT Gran.38 HI/A 4,400 450 m/s 30o 70 70 70 70 70 70
HEAT Gran.38 HI/B 4,570 450 m/s 30o 75 75 75 75 75 75
HEAT Gran.38 HI/C 4,800 450 m/s 30o 100 100 100 100 100 100
HE Sprgr. 5,700 420 m/s 30o - - - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 30@78 14,5@90 20@80 - 10@0
Nástavba 30@83 14,5@90 14,5@80 12@0-5 -
Věž 30@80 20@65 20@66-90 10@0-7 -
Štít kanonu 30@61-90 - - - -

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama