6.1.2011 - Aktualizace fotografií v článcích:

Panzers -Panzerkampfwagen IV Sd. Kfz. 161 - 1. část

2. května 2010 v 20:36 | maverick |  Výzbroj - panzers

Panzerkampfwagen IV
Sd. Kfz. 161 - Ausf. A-F (1937-1942)
Sd. Kfz. 161/1 - Ausf. F2/G (1942-1943)
Sd. Kfz. 161/2 - Ausf. G-J (1943-1945)


PzKpfw IV Ausf. A


PzKpfw IV zde konkrétně Ausf. B



Myslenka tanku se vsemi charakteristikami včleněnými později do vývoje Panzer IV byla uvedena na počátku roku 1930 Heinzem Guderianem. V letech 1934-35 zadal Adolf Hitler firmám Krupp a Rheinmetall-Borsig (a MAN) vývoj vozidla BW (Bataillonführerwagen). Specifikace byly hmotnost 18 tun, rychlost 35 km/h a jako výzbroj kanón 75 mm. Všechny společnosti vyrobily prototypy, které byly v letech 1935-36 testovány v různých podmínkách. Rheinmetall-Borsig BW - VK2001(Rh) pouzil modifikovaný podvozek Neubaufahrzeug, kdežto Krupp BW - VK2001(K) a Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG VK2002(MAN) pouzily nový podvozek MAN. MAN vyvinul nový listový podvozek, ale nebyl akceptován. Krupp se koncentroval na vývoj věže, kdezto MAN pracoval na podvozku - VK 2001(MAN). Všechna vozidla měla podobné charakteristiky, ale po intenzivních testech byl vybrán pro výrobu Kruppův design - VK 2001(K).
V roce 1935 firma Krupp po zadání výroby modifikovala několika zlepseními svůj design. Po dalších testech byl Krupp připraven k výrobě Panzer IV Ausf A (Versuchkraftfahrzeug 622). Nové vozidlo mělo zdokonalený podvozek s novým pérováním, a 8 pohonných kol na kazdé straně podvozku bylo spárovaných do 4 vozíčků. Vozíčky byly připevněny k listovým pérům. Na kazdé straně podvozku byla dále 4 (3 u Ausf J) nosná kola. Vozidlo řídilo pět muzů posádky - velitel, střelec a nabíječ ve vězi, řidič a střelec z kulometu/radista v přední části nástavby. Posádka komunikovala interkomem. První Panzerkampfwagen IV Ausf A byl postaven v říjnu 1937 u firmy Krupp-Gruson a do konce března 1938 jich bylo vyrobeno 35. 5 jich bylo použito pro dalsí testy a 30 sloužilo do roku 1941. V dubnu 1938 byl vyroben Ausf B u Krupp-Gruson a do září 1938 jich bylo vyrobeno 42. Ausf B vstoupily do služby v roce 1938 a sloužily do konce roku 1943. Měly zdokonalenou věz a novou jednodílnou čelní pancéřovou desku.
Ausf A byly vybaveny motorem Maybach HL 108 TR, 12 válců s výkonem 300 hp s pětistupňovou převodovkou ZF SRG75, kdežto Ausf B měly motor Maybach HL 120 TR, 12 válců s výkonem 300 hp a šestistupňovou převodovkou ZF SSG75. V říjnu 1938 dal další vývoj PzKpfw IV verzi Ausf C a do srpna 1939 jich bylo vyrobeno 134 u firmy Krupp-Gruson. Některé Ausf C zůstaly ve službě do roku 1943. Pozdějsí modely Ausf C byly vybaveny motorem Maybach HL 120 TRM, 12 válců s výkonem 300 hp. Tento motor se stal standardem pro dalsí verze Panzerkampfwagen IV.


PzKpfw IV Ausf. A v Polsku 1939


PzKpfw IV Ausf. B nebo C


PzKpfw IV Ausf. B nebo C


PzKpfw IV Ausf. C


Panzerkampfwagen IV Ausf. D během tažení v Sovětském svazu


Panzerkampfwagen IV Ausf A

V říjnu 1939 byla vyrobena verze Ausf D u firmy Krupp-Gruson a do května 1941 jich bylo vyrobeno 229. Panzer IV Ausf D byly prvním opravdu výrobním modelem a sloužily do roku 1944. Měl nový tvar čelní pancéřové desky (jako Ausf A) a nový stít kanónu.
V září 1940 az dubnu 1941 bylo vyrobeno 233 Panzer IV dalsí verze Ausf E u firmy Krupp-Gruson. Ausf E byl prvním Panzer IV vybaveným bednou na nářadí montovanou na věz (Gepack Kasten). Na zadní část nástavby byly připevněny kanystry. Stroj měl nový průzor řidiče, kryt průzoru a velitelskou kupoli.
Na konci roku 1940 byl vyroben prototyp na základě Panzer IV Ausf E s novými velkými pohonnými koly a podvozkem FAMO - PzKpfw IV Ausf E mit Schachtellaufwerk.
Od dubna 1941 do března 1942 bylo vyrobeno 487 tanků další verze Ausf F1(F) u firem Krupp-Gruson, Vomag a Nibelungenwerke. Ausf F1 byl poslední Panzer IV s krátkou verzí podvozku a kanónem 75 mm L/24. V březnu 1942 bylo 25 Ausf F1 přestavěno na Ausf F2. Ausf F měl také nový design věze a podvozku. Ausf F měl též pásy šířky 400 mm místo původních 360 mm. Panzer IV Ausf A až F1 byly nazvány Sd.Kfz.161 a všechny tyto verze nesly krátký kanón 75 mm KwK 37 L/24.
V březnu 1942 byla vyráběna dalsí verze Ausf F2, v květnu 1942 následovala Ausf G. Obě dvě verze byly postaveny na delší verzi podvozku PzKpfw IV a byly vyzbrojeny kanónem 75 mm KwK 40 L/43 (to byla odpověď na sovětské T-34 vyzbrojené kanónem 76,2 mm). V severní Africe ho Britové nazývaly Ausf F2 - "Mark IV Special", protože byl lepší než současné britské a americké tanky. Nový kanón však zvýšil hmotnost a snížil rychlost tanku. Ausf F(F1) a Ausf F2 byly s výjimkou výzbroje identické. Ausf F2 měl nový kanón 75 mm s jednoduchou úsťovou brzdou.
Panzer IV, které byly poslány do severní Afriky (1941-43), byly vybaveny přídavným tropickým filtrem (Tp) a zdokonaleným ventilačním systémem. 200 Ausf F2 (včetně 25 přestavěných Ausf F1) a 1.275 Ausf G bylo vyrobeno u firem Krupp-Gruson, Vomag a Nibelungenwerke. Obě varianty byly nazvány Sd.Kfz.161/1. Během března 1943 bylo dalších 412 Ausf G vyzbrojeno novým kanónem 75 mm KwK 40 L/48 a nazváno Sd.Kfz.161/2. Nový kanón 75 mm měl dvojitou úsťovou brzdu. Pozdější modely Ausf G byly vybaveny přídavným pancéřováním a podobaly se starším modelům Ausf H. Ausf G měly nový zjednodušený design věze s vrhači dýmovnic.
V dubnu 1943 byl uveden do služby Panzer IV Ausf H. Ausf H byl vyzbrojen novým kanónem 75 mm KwK 40 L/48 a přídavným pancéřováním (Schurzen). Ausf H bylo vyrobeno nejvíce ze všech modelů Panzer IV - 3.774 od dubna 1943 do července 1944 u firem Krupp-Gruson, Vomag a Nibelungenwerke). Ausf H měly též novou převodovku, závěs pro protiletadlový MG 34 a anténu.
Od června 1944 byl vyráběn Ausf J, který byl podobný Ausf H s modifikacemi pro zjednodušení výroby (výfuk a podvozek). Jeho výroba trvala do března 1945 a bylo jich vyrobeno 1.758 u Nibelungenwerke. Všechny PzKpfw IV měly věže poháněné elektromotorem s s výjimkou posledních modelů Ausf J, jejichž věže byly poháněny ručně. Poslední modely Ausf J měly též jiný tvar vratných kol a ocelových nosných kol. Ausf H a Ausf J se zkušenou posádkou byly velmi nebezpečnou zbraní.


Panzerkampfwagen IV Ausf J ze 111. Panzer Brigade, 2111. Panzer Abteilung, Stab Kompanie, Lorraine, Francie v září 1944.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama