6.1.2011 - Aktualizace fotografií v článcích:

Panzers - Panzerkampfwagen II Sd. Kfz. 121

2. května 2010 v 20:12 | maverick |  Výzbroj - panzers

Panzerkampfwagen II
Sd. Kfz. 121

3

Panzerkampfwagen II zde Ausf.B



Panzerkampfwagen II Ausf. B
1

PzKpfw II Ausf. C, všimněte si nového zalomení čelní desky trupu


PzKpfw II Ausf. C


PzKpfw II Ausf. D nebo E


PzKpfw II Ausf. F, všimněte si falešného pravého průzoru a kruhové velitelské věžičky

První verze Panzer II (Ausf a1/a2/a3/b) byly předsériové stroje, které byly zavedeny do služby pro testovací účely, ale zůstaly ve službě do roku 1941. Modely Ausf a1/a2/a3 byly vybaveny motorem Maybach HL 57 TR, kdežto Ausf b motorem HL 62 TR. Od roku 1935 do března 1937 bylo vyrobeno více než 110 PzKpfw II Ausf a1/a2/a3/b u firem MAN a Daimler-Benz. Jejich podvozek byl vyvíjen z podvozku Panzer I a skládal se ze tří spojených párů pohonných kol. První verze Panzer II (Ausf a1/a2/a3/b) si byly podobné a odlišovaly se jen modifikacemi motoru, chlazení, odsávání a zavěšení.
V březnu 1937 byla nová varianta Ausf c vybavena novým podvozkem, složeným z pěti nezávislých kol, který se stal standardním pro následující modely Panzer II. Bylo vyrobeno asi 2.000 PzKpfw II Ausf c a používány jako výcvikové a bojové tanky. PzKpfw II Ausf A/B/C byl modifikovanou a zdokonalenou verzí Ausf c a stal se hlavní výrobní verzí. Mezi těmito třemi modely byly jen malé odlišnosti. Modely Ausf c, A, B a C byly vyráběny u firem MAN, Daimler-Benz, Henschel, Wegmann, Alkett, MIAG a Famo.


VK 901 neboli PzKpfw II Ausf. G


VK 1601 neboli PzKpfw II Ausf. J


VK 1601 neboli PzKpfw II Ausf. J

3


Panzer II přepravuje posádka a vojáci přes řeku,zřejmě Francie 1940

V květnu 1938, byly vyrobeny první PzKpfw II Ausf D/E (Schnellkampfwagen) firmou MAN jako ůehké tanky pro jezdecké jednotky. Byly vybaveny neúspěšným podvozkem Famo/Christie. Tanky Ausf D/E sloužily jen u 2. a 3. Leichte Division během polského tažení v roce 1939. Hlavním záměrem bylo použít Ausf D/E jako rychlý průzkumný tank pro jezdecké jednotky. Jediným dílem, který zůstal stejný jako u předchozích typů byla věž, zbytek byl nový. V roce 1940 bylo pro špatné vlastnosti v terénu staženo mnoho Ausf D/E ze služby a přestavěno na Flammpanzer II a Marder II (Sd.Kfz.132) V březnu 1941 byla vyrobena zdokonalená verze Ausf C, lehký průzkumný tank Ausf F, u firmy Famo.
Panzerkampfwagen II byl vyráběn u různých firem. Modely Ausf a1 a b byly vyráběny firmami MAN a Daimler-Benz, Ausf c a C firmami MAN, Daimler-Benz, Henschel, Wegmann, Alkett, MIAG a FAMO, Ausf D/E u MAN, Ausf F u FAMO. Všechny Panzerkampfwagen II byly vyzbrojeny kanónem 20 mm KwK 30 L/55 nebo 20 mm KwK 38 L/55 (oba byly vyvinuty z kanónu 20 mm Flak 30/38). Panzerkampfwagen II odeslané do severní Afriky byly modifikací s tropickým ventilačním a filtračním systémem - Tropisch. Několik standardních Ausf A/B/C byly vybaveno vrhači dýmovnic a sloužily spolu s Flammpanzer II v Rusku v letech 1941/42. PzKpfw II byly převáženy těžkým nákladním tahačem Faun L900 D567 (6x4) a nízkým trailerem (Sd.Anh.115). Podvozek PzKpfw II byl též použit pro nákladní automobily a polopásové automobily - Maultier (Mule).


Pokračováním vývoje byly vyrobeny další verze Ausf J (VK 1601) a Ausf H (VK 903). V roce 1943 bylo používáno sedm VK 1601 (Ausf J) u 12. Panzer Division v bojích na východní frontě, kde byly v roce 1944 přestavěny na opravárenská vozidla - Bergepanzer II Ausf J. Později v letech 1944-45 tato vozidla sloužila u Panzer Werkstatt Kompanie 116. Panzer Division. Všechny tyto projekty nakonec vedly k vývoji VK 1303 - Panzerspahwagen II Ausf L Luchs. V roce 1942 postavila Škoda prototyp T-15 (Panzerspahwagen II Ausf Skoda) v soutěži s VK 1303, ale tento projekt byl odmítnut. Zde byl postaven také VK 1602 Leopard (na základě VK 1601 - Ausf J), který byl eventuelní náhradou vozidla Luchs. Leopard byl průzkumný tank určený pro operace v těžkých bojích, ale nakonec byl tento projekt odmítnut.
Krupp také pracoval na využití tanku Panzer II jako základu pro samohybnou houfnici (Waffentrager) 10 5mm leFH. Na počátku roku 1943 postavil Rheinmetall-Borsig podvozek PzKpfw II s ukořistěným sovětským moždířem 120 mm model 1938, pro test napevno montované výzbroje. Bylo vyrobeno několik prototypů a některé z nich byly testovány ve službě nebo přestavěny na opravárenská vozidla. Velký počet vyrobených tanků Panzer II byl přezbrojen během služby. Například ukořistěným francouzským kanónem 37 mm Sa38.


Panzerkampfwagen II Ausf. L - Luchs


Pionier Panzerwagen II


Schwimmpanzer II na hladině jezera během testů


plamenometný Flammpanzer II - Flammingo


odminovávací úprava tanku PzKpfw II Ausf. C

Použití:

Byl používán ve Španělsku v občanské válce a byl zastaralý, ale Generální štáb ho nechal ve výrobě do roku 1942. Asi 1.000 se jich zúčastnilo při invazi do Polska a 955 v roce 1940 přepadení Francie. 1.7.1941 jich bylo nasazeno 1.067 a 1.4.1942 jich bylo staženo 860.
Ausf A, B, C: Zúčastnil se ještě bojů v Rusku, některé s francouzským kanónem 37 mm SA 38. 
Ausf D, E: Bojovaly v Polsku, Francii a Belgii. Staženy ze služby v roce 1940.
Ausf F: Používán v severní Africe a Rusku.
Ausf J: 7 nasazeno u 12. Panzer Division v roce 1943 v Rusku.
Ausf L: Bojoval v Rusku a Francii. Standardní vybavení průzkumných jednotek.
Panzerbefehlswagen II: 96 se zúčastnilo invaze do Polska.
PzKpfw II Flammpanzer Ausf A a B, SdKfz 122: Nasazen u Panzer Abteilung v 6.1941 jako podpůrné vozidlo.
150 mm sIG33 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II (Sf): 12 nasazeno.
Wespe, SdKfz 124
Marder II, SdKfz 131: 531 nasazeno v letech 1942 a 1943.
Marder I, SdKfz 132
Schwimmpanzer II: Byl určen pro operaci Seelöwe, invazi do Anglie. V 9. a 10.1940 se zúčastnily výcviku u Panzer Battalion A, 2. Panzer Regiment v Putlosu. Používán u 18. Panzer Regiment ve středním Rusku v roce 1941.
Brükenleger: 4 ve službě u ženistů 7. Panzer Division v Belgii a Francii.
Pionier-Kampfwagen II



Specifikace


Pz II Ausf a1 - a3


Obecné údaje
Vojenské označení     Panzerkampfwagen II Ausf. a1-a3 (Sd.Kfz. 121)
Typ tanku Lehký tank Hmotnost (t) 7,60
Celková produkce 10+15+75 Délka (m) 4,38
Období produkce 1935-1937 Šířka (m) 2,14
Osádka 3 Výška (m) 1,94

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Maybach HL 57 TR Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100 km) 81/106
Typ&obsah Šestiválec&5,7 l Měrný tlak (hp/cm2) 0,50
Výkon motoru (hp@otáčky) 130@2600 Světlost (m) 0,34
Poměr výkonu k hmotnosti 17,1/tunu Poloměr otáčky (m) n.d.
Převodovka 6 vpřed, 1 vzad Stoupání 30o
Rychlost silnice/terén (km) 40/n.d. Stěna (m) 0,42
Dojezd silnice/terén (km) 210/160 Brodění (m) 0,92
Zásoba PHM (litry) 170 Příkop (m) 1,80

Výzbroj
Hlavní výzbroj 1 x 20mm KwK 30 L/55 Střelivo pro kanon 180
Věž (pohon&otočení) Ruční&360o Elevance -9o až +20o
Rychlost otočení věže - Rychlost střelby (min.) n.d.
Vedlejší výzbroj 1 x 7,92mm MG34 (věž) Střelivo pro kulomet 1425

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
AP Pzgr. 0,148 780m/s 30o 20 14 9 - - -
AP Pzrg.40 0,100 1050m/s 30o 49 20 - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 14,5@kruhový 14,5@90 14,5@84 14,5@17-27 5@0
Nástavba 14,5@81 14,5@90 14,5@81 10@0-9 -
Věž 14,5@kruhový 14,5@68 14,5@68 10@0-4 -
Štít kanonu 20@kruhový - - - -

Pz II Ausf. b



Obecné údaje
Vojenské označení Panzerkampfwagen II Ausf. b (Sd.Kfz. 121)
Typ tanku Lehký tank Hmotnost (t) 7,90
Celková produkce 100 Délka (m) 4,75
Období produkce 1936-1937 Šířka (m) 2,14
Osádka 3 Výška (m) 1,95

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Maybach HL 62 TR Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100 km) 89/136
Typ&obsah Šestiválec&6,2 l Měrný tlak (hp/cm2) 0,56
Výkon motoru (hp@otáčky) 140@2600 Světlost (m) 0,34
Poměr výkonu k hmotnosti 17,7/tunu Poloměr otáčky (m) n.d.
Převodovka 6 vpřed, 1 vzad Stoupání 30o
Rychlost silnice/terén (km) 40/n.d. Stěna (m) 0,63
Dojezd silnice/terén (km) 190/125 Brodění (m) 0,89
Zásoba PHM (litry) 170 Příkop (m) 1,80

Výzbroj
Hlavní výzbroj 1 x 20mm KwK 30 L/55 Střelivo pro kanon 180
Věž (pohon&otočení) Ruční&360o Elevance -9o až +20o
Rychlost otočení věže - Rychlost střelby (min.) n.d.
Vedlejší výzbroj 1 x 7,92mm MG34 (věž) Střelivo pro kulomet 1425

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
AP Pzgr. 0,148 780m/s 30o 20 14 9 - - -
AP Pzrg.40 0,100 1050m/s 30o 49 20 - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 14,5@kruhový 14,5@90 14,5@84 14,5@17-27 5@0
Nástavba 14,5@81 14,5@90 14,5@81 10@0-9 -
Věž 14,5@kruhový 14,5@68 14,5@68 10@0-4 -
Štít kanonu 20@kruhový - - - -

Pz II Ausf. c



Obecné údaje
Vojenské označení Panzerkampfwagen II Ausf. c (Sd.Kfz. 121)
Typ tanku Lehký tank Hmotnost (t) 8,90
Celková produkce 113 Délka (m) 4,81
Období produkce 1937 Šířka (m) 2,22
Osádka 3 Výška (m) 1,99

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Maybach HL 62 TR Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100 km) 89/136
Typ&obsah Šestiválec&6,2 l Měrný tlak (hp/cm2) 0,56
Výkon motoru (hp@otáčky) 140@2600 Světlost (m) 0,34
Poměr výkonu k hmotnosti 17,5/tunu Poloměr otáčky (m) n.d.
Převodovka 6 vpřed, 1 vzad Stoupání 30o
Rychlost silnice/terén (km) 40/n.d. Stěna (m) 0,63
Dojezd silnice/terén (km) 190/125 Brodění (m) 0,92
Zásoba PHM (litry) 170 Příkop (m) 1,80

Výzbroj
Hlavní výzbroj 1 x 20mm KwK 30 L/55 Střelivo pro kanon 180
Věž (pohon&otočení) Ruční&360o Elevance -9o až +20o
Rychlost otočení věže - Rychlost střelby (min.) n.d.
Vedlejší výzbroj 1 x 7,92mm MG34 (věž) Střelivo pro kulomet 1425

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
AP Pzgr. 0,148 780m/s 30o 20 14 9 - - -
AP Pzrg.40 0,100 1050m/s 30o 49 20 - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 14,5@kruhový 14,5@90 14,5@84 14,5@17-27 5@0
Nástavba 14,5@81 14,5@90 14,5@81 10@0-9 -
Věž 14,5@kruhový 14,5@68 14,5@68 10@0-4 -
Štít kanonu 20@kruhový - - - -

Pz II Ausf A, B, C



Obecné údaje
Vojenské označení Panzerkampfwagen II Ausf. A, B, C (Sd.Kfz. 121)
Typ tanku Lehký tank Hmotnost (t) 8,90
Celková produkce 1000 Délka (m) 4,81
Období produkce 1937-3/1940 Šířka (m) 2,28
Osádka 3 Výška (m) 2,02

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Maybach HL 62 TR Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100 km) 89/136
Typ&obsah Šestiválec&6,2 l Měrný tlak (hp/cm2) 0,76
Výkon motoru (hp@otáčky) 140@2600 Světlost (m) 0,34
Poměr výkonu k hmotnosti 15,7/tunu Poloměr otáčky (m) n.d.
Převodovka 6 vpřed, 1 vzad Stoupání 30o
Rychlost silnice/terén (km) 40/n.d. Stěna (m) 0,63
Dojezd silnice/terén (km) 190/125 Brodění (m) 0,92
Zásoba PHM (litry) 170 Příkop (m) 1,80

Výzbroj
Hlavní výzbroj 1 x 20mm KwK 30 L/55 Střelivo pro kanon 180
Věž (pohon&otočení) Ruční&360o Elevance -9o až +20o
Rychlost otočení věže - Rychlost střelby (min.) n.d.
Vedlejší výzbroj 1 x 7,92mm MG34 (věž) Střelivo pro kulomet 2100

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
AP Pzgr. 0,148 780m/s 30o 20 14 9 - - -
AP Pzrg.40 0,100 1050m/s 30o 49 20 - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 14,5@kruhový+20mm(C) 14,5@90 14,5@84 14,5@17-27 5@0
Nástavba 14,5@81 14,5@90 14,5@81 10@0-9 -
Věž 14,5@kruhový 14,5@68 14,5@68 10@0-4 -
Štít kanonu 30@kruhový - - - -

Pz II Ausf. D, E



Obecné údaje
Vojenské označení Panzerkampfwagen II Ausf. D, E (Sd.Kfz. 121)
Typ tanku Lehký tank Hmotnost (t) 10,00
Celková produkce 250 Délka (m) 4,64
Období produkce 1938-1939 Šířka (m) 2,30
Osádka 3 Výška (m) 2,02

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Maybach HL 62 TR Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100 km) 85/131
Typ&obsah Šestiválec&6,2 l Měrný tlak (hp/cm2) 0,80
Výkon motoru (hp@otáčky) 140@2600 Světlost (m) 0,34
Poměr výkonu k hmotnosti 14,0/tunu Poloměr otáčky (m) n.d.
Převodovka 7 vpřed, 3 vzad Stoupání 30o
Rychlost silnice/terén (km) 55/n.d. Stěna (m) 0,42
Dojezd silnice/terén (km) 200/130 Brodění (m) 0,85
Zásoba PHM (litry) 170 Příkop (m) 1,75

Výzbroj
Hlavní výzbroj 1 x 20mm KwK 30 L/55 Střelivo pro kanon 180
Věž (pohon&otočení) Ruční&360o Elevance -9o až +20o
Rychlost otočení věže - Rychlost střelby (min.) n.d.
Vedlejší výzbroj 1 x 7,92mm MG34 (věž) Střelivo pro kulomet 2100

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
AP Pzgr. 0,148 780m/s 30o 20 14 9 - - -
AP Pzrg.40 0,100 1050m/s 30o 49 20 - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 30@kruhový 14,5@90 14,5@84 14,5@17-27 5@0
Nástavba 30@81 14,5@90 14,5@81 10@0-9 -
Věž 30@kruhový 14,5@68 14,5@68 10@0-4 -
Štít kanonu 30@kruhový - - - -

Pz II Ausf. F



Obecné údaje
Vojenské označení Panzerkampfwagen II Ausf. F (Sd.Kfz. 121)
Typ tanku Lehký tank Hmotnost (t) 9,50
Celková produkce 524 Délka (m) 4,81
Období produkce 3/1940-1942 Šířka (m) 2,28
Osádka 3 Výška (m) 2,02

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Maybach HL 62 TR Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100 km) 89/136
Typ&obsah Šestiválec&6,2 l Měrný tlak (hp/cm2) 0,56
Výkon motoru (hp@otáčky) 140@2600 Světlost (m) 0,34
Poměr výkonu k hmotnosti 14,7/tunu Poloměr otáčky (m) 4,80
Převodovka 7 vpřed, 3 vzad Stoupání 30o
Rychlost silnice/terén (km) 40/n.d. Stěna (m) 0,63
Dojezd silnice/terén (km) 190/125 Brodění (m) 0,92
Zásoba PHM (litry) 170 Příkop (m) 1,80

Výzbroj
Hlavní výzbroj 1 x 20mm KwK 30 L/55 Střelivo pro kanon 180
Věž (pohon&otočení) Ruční&360o Elevance -9o až +20o
Rychlost otočení věže - Rychlost střelby (min.) n.d.
Vedlejší výzbroj 1 x 7,92mm MG34 (věž) Střelivo pro kulomet 2100

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
AP Pzgr. 0,148 780m/s 30o 20 14 9 - - -
AP Pzrg.40 0,100 1050m/s 30o 49 20 - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 35@77 14,5@90 14,5@83 14,5@0 5@0
Nástavba 30@80 14,5@90 14,5@81 10@0-8 -
Věž 30@kruhový 14,5@69 14,5@69 10@0-13 -
Štít kanonu 30@kruhový - - - -

Pz II Ausf. J



Obecné údaje
Vojenské označení Panzerkampfwagen II Ausf. J (Sd.Kfz. 121)
Typ tanku Lehký tank Hmotnost (t) 18,00
Celková produkce 22 Délka (m) 4,24
Období produkce 4/1942-12/1942 Šířka (m) 2,38
Osádka 3 Výška (m) 2,05

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Maybach HL 66 TR Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100 km) n.d.
Typ&obsah Šestiválec&6,75 l Měrný tlak n.d.
Výkon motoru (hp@otáčky) 200@3200 Světlost (m) n.d.
Poměr výkonu k hmotnosti 11,1/tunu Poloměr otáčky (m) n.d.
Převodovka 6 vpřed, 1 vzad Stoupání n.d.
Rychlost silnice/terén (km) 31/n.d. Stěna (m) n.d.
Dojezd silnice/terén (km) n.d. Brodění (m) n.d.
Zásoba PHM (litry) n.d. Příkop (m) n.d.

Výzbroj
Hlavní výzbroj 1 x 20mm KwK 30 L/55 Střelivo pro kanon 180
Věž (pohon&otočení) Ruční&360o Elevance -9o až +20o
Rychlost otočení věže - Rychlost střelby (min.) n.d.
Vedlejší výzbroj 1 x 7,92mm MG34 (věž) Střelivo pro kulomet 2100

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
AP Pzgr. 0,148 780m/s 30o 20 14 9 - - -
AP Pzrg.40 0,100 1050m/s 30o 49 20 - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 80@kruhový 50@90 50@83 n.d.@17-27 n.d.@0
Nástavba 80@81 50@90 50@81 n.d.@0-9 -
Věž 80@kruhový 50@68 50@68 25@0-4 -
Štít kanonu 80@kruhový - - - -


Průraznost pancéřování pod úhlem 30°
Munice: 100 m 500 m 1.000 m 1.500 m 2.000 m
Panzergranate 39 20 mm 14 mm 9 mm 0 mm 0 mm
Panzergranate 40 49 mm 20 mm 0 mm 0 mm 0 mm
Pzgr.39 (APCBC) - Armor Piercing Composite Ballistic Cap
Pzgr.40 (APCR) - Armor Piercing Composite Rigid (Tungsten Core)
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama