6.1.2011 - Aktualizace fotografií v článcích:

Panzers - Panzerkampfwagen I Sd. Kfz. 101

2. května 2010 v 0:26 | maverick |  Výzbroj - panzers

Panzerkampfwagen I
Sd. Kfz. 101

1


lehký tank PzKpfw I Ausf. A

Panzerkampfwagen I Ausf A,B

Panzerkampfwagen I byl vyráběn ve dvou hlavních velmi podobných variantách - Ausf A (1934) a Ausf B (1935), které měly odlišný podvozek a motor. Ausf A byl vyráběn od července 1934 do června 1936, kdežto Ausf B od srpna 1935 do června 1937. Oba typy byly vyráběny firmami Henschel, MAN, Krupp-Gruson a Daimler-Benz. Ausf A se ukázal být podmotorován, jeho motor o výkonu 57 hp nestačil a Ausf B s motorem 100 hp byl zdokonalenou verzí Ausf A. Oba modely měly shodnou věž a nástavbu, ale Ausf B byl delší (přidáno pojezdové kolo) a měl modifikovaný kryt motoru (nový motor). Obě varianty vezly dva muže posádky - řidiče a velitele/střelce. V letech 1935-36 byl do Panzer I Ausf A experimentálně montován dieselový motor Krupp M601, ale měl výkon jen 45 hp a proto byla tato idea opuštěna. Ausf A a Ausf B byly také vyráběny jako bezvěžové tanky pro výcvikové účely (PzKpfw I Ausf A ohne Aufbau) a jako dopravní vozidla (PzKpfw I Ausf B ohne Aufbau). V letech 1942-43 byly všechny existující PzKpfw I přestavěny na dopravní transportéry s velkou ocelovou korbou na místě věže a nástavby, některé byly jen bez věže. Byly používána jako muniční vozidla a nazvány Munitionsschlepper auf Panzerkampfwagen Ia und Ib (SdKfz3III). Zůstaly ve službě ještě po roce 1943.



dvojice PzKpfw I Ausf. A během cvičení


PzKpfw I Ausf. B


Kleiner Panzerbefehlswagen Ausf. B v Polsku 1939

Panzerkampfwagen I Ausf C,F


Koncem roku 1938 bylo zřejmé, že Panzer I nemá potenciál jako bojový tank a byl započat jeho další vývoj jako rychlého průzkumného tanku a lehkého tanku pro podporu pěchoty. Ausf C a Ausf F dostaly kompletně nový design, využívající limitovaný počet dílů standardního Panzer I Ausf B. PzKpfw I Ausf C - neuer Art (VK 601) byl rychlý lehký průzkumný tank. Byl vyráběn firmami Krauss-Maffei a Daimler-Benz od konce roku 1942 do počátku roku 1943, bylo vyrobeno celkem 40(46) strojů. Ausf D - neuer Art verstarkt (VK 602) byla přezbrojená a zdokonalená verze Ausf C vyrobená v limitované sérii. Panzer I Ausf F - neuer Art verstarkt (VK 1801) byl lépe pancéřovaný útočný tank pro podporu pěchoty. Byl vyráběn u firem Daimler-Benz a Krauss-Maffei od dubna 1942 do ledna 1943 v počtu 30 kusů. Během roku 1943 byl malý počet Ausf C a Ausf F bojově testován u 1. a 2. Panzer Division bojujících na východní frontě a později sloužil v Jugoslávii. Několik PzKpfw I Ausf C skončilo v Normandii u LVIII. Panzer Korps, kde byly ztraceny v roce 1944. Ausf C/D/F nikdy nedosáhl plné výroby. Dnes můžete vidět PzKpfw I Ausf F v muzeu Kubinka v Rusku.

PzKpfw I Ausf. C


PzKpfw I Ausf. C


PzKpfw I Ausf. F


PzKpfw I Ausf. F

Pouzití

Původně byl určen jako výcvikový tank, nez bude Wehrmacht přezbrojen bojovými tanky. Bohuzel tvořily většinu tanků na začátku války. Bojovaly ve španělské občanské válce, Polsku, Francii, Dánsku, Norsku a severní Africe. Po reorganizaci v roce 1941 byly stazeny k výcviku. 1.445 se zúčastnilo invaze do Polska a ještě 523 bojů ve Francii. 1.7.1941 jich bylo u jednotek jestě stále 843, do konce roku 1941 byly jiz vsechny stazeny z bojové linie.

3

Panzer I na přehlídce

1

Ausf A

: Nejdéle byly pouzívány ve Finsku v roce 1941 a v severní Africe, zbytek vozidel byl jiz dříve stažen z bojů.

Ausf B

: Používán u všech tankových jednotek v letech 1935 až 1940. Od začátku roku 1941 byl stahován a při invazi do Ruska jich bylo v bojových jednotkách jen 74.

Ausf C

: Dva byly u 1. Panzer Division v Rusku na počátku roku 1943. Zbytek byl u záložních jednotek LVIII. Panzer Reserve Korps.

Ausf F

: 8 bylo pouzito v Rusku u 1. Panzer Division. kleiner Panzerbefehlwagen I, SdKfz 265: 96 bylo připraveno pro invazi ve Francii v roce 1940. Munitionsschlepper, SdKfz 111: Sloužil v Polsku a Francii.

Flammenwerfer

: Pouzíván v severní Africe u 5. Leichte Division.

15 cm sIG 33(Sf)

: Pouzíván pro podporu motorizované pěchoty v Polsku, Francii a Rusku.

Ladungsleger I

: 10 Ausf B měla každá 3. Panzer Pioniere Kompanie v Pionier Battalion Panzer Division.
Specifikace

Ausf. A



Obecné údaje
Vojenské označení Panzerkampfwagen I Ausf. A (Sd.Kfz 101)
Typ tanku Lehký tank Hmotnost (t) 5,40
Celková produkce 477 Délka (m) 4,02
Období produkce 7/1934-6/1936 Šířka (m) 2,06
Osádka 2 Výška (m) 1,72

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Krupp M305 Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100km) 100/149
Typ&obsah H 4 válcový&3,5 l Měrný tlak (hp/cm2) 0,39
Výkon motoru (hp@otáčky) 57@2500 Světlost (m) 0,29
Poměr výkonu k hmotnosti 10,6 hp/tunu Poloměr otáčky (m) 2,1
Převodovka 5 vpřed, 1 vzad Stoupání 30o
Rychlost silnice/terén (km) 37/n.d. Stěna (m) 0,36
Dojezd silnice/terén (km) 145/97 Brodění (m) 0,58
Zásoba PHM (litry) 145 Příkop (m) 1,40

Výzbroj
Hlavní výzbroj 2 x 7,92mm MG34 Střelivo pro kulomety 1525
Věž (pohon&otočení) Ruční&360o Elevance -12o až +18o
Rychlost otočení věže - Rychlost střelby (min.) -
Vedlejší výzbroj - Střelivo pro kulomet -

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
AP S.m.K. 0,0115 785 m/s 0o 13 8 - - - -
30o 8 3 - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 13@63 13@90 13@75 - 6@0
Nástavba 13@68 13@68 13@73 6@0-8 -
Věž 13@80 13@68 13@68 8@0-8 -
Štít kanonu 13@kruhový - - - -

Ausf. B



Obecné údaje
Vojenské označení Panzerkampfwagen I Ausf. B (Sd.Kfz 101)
Typ tanku Lehký tank Hmotnost (t) 6,00
Celková produkce 1100 Délka (m) 4,42
Období produkce 8/1935-6/1937 Šířka (m) 2,06
Osádka 2 Výška (m) 1,72

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model MaybachNL38TR Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100km) 103/126
Typ&obsah Šestiválcový&3,8l Měrný tlak (hp/cm2) 0,43
Výkon motoru (hp@otáčky) 100@3000 Světlost (m) 0,29
Poměr výkonu k hmotnosti 16,6 hp/tunu Poloměr otáčky (m) 2,1
Převodovka 5 vpřed, 1 vzad Stoupání 30o
Rychlost silnice/terén (km) 40/n.d. Stěna (m) 0,36
Dojezd silnice/terén (km) 140/115 Brodění (m) 0,58
Zásoba PHM (litry) 145 Příkop (m) 1,40

Výzbroj
Hlavní výzbroj 2 x 7,92mm MG13 Střelivo pro kulomety 2250
Věž (pohon&otočení) Ruční&360o Elevance -12o až +18o
Rychlost otočení věže - Rychlost střelby (min.) -
Vedlejší výzbroj - Střelivo pro kulomet -

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
AP S.m.K. 0,0115 785 m/s 0o 13 8 - - - -
30o 8 3 - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 13@63 13@90 13@71 - 6@0
Nástavba 13@63 13@68 13@90 6@0-7 -
Věž 13@80 13@68 13@68 8@0-8 -
Štít kanonu 13@kruhový - - - -

Ausf. C



Obecné údaje
Vojenské označení Panzerkampfwagen I Ausf. C VK 601
Typ tanku Výsadkový tank Hmotnost (t) 8,00
Celková produkce 46 Délka (m) 4,19
Období produkce 6/1942-12/1942 Šířka (m) 1,92
Osádka 2 Výška (m) 2,01

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Maybach HL 45 P Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100km) n.d.
Typ&obsah Šestiválec&4,5 l Měrný tlak (hp/cm2) 0,84
Koňská síla (max.) 150@3800 Světlost (m) n.d.
Poměr výkonu k hmotnosti 18,8/tunu Poloměr otáčky (m) 2,1
Převodovka 8 vpřed, 2 vzad Stoupání 30o
Rychlost silnice/terén (km) 79/35 Stěna (m) 0,30
Dojezd silnice/terén (km) 300/n.d. Brodění (m) 0,78
Zásoba PHM (litry) n.d. Příkop (m) 1,20

Výzbroj
Hlavní výzbroj 1x20mm EW 141 Střelivo pro kanon n.d.
Věž (pohon&otočení) Ruční&360o Elevance n.d.
Rychlost otočení věže - Rychlost střelby (min.) n.d.
Vedlejší výzbroj 1 x 7,92mm MG34 Střelivo pro kulomet n.d.

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 30@63 20@90 20@71 - 10@0
Nástavba 30@66 20@68 20@85 10@0-7 -
Věž 30@74 20@66 20@82 10@5 -
Štít kanonu 30@kruhový - - - -

Ausf F



Obecné údaje
Vojenské označení Panzerkampfwagen I Ausf. F (Sd.Kfz 101)
Typ tanku Lehký tank Hmotnost (t) 21,00
Celková produkce 30 Délka (m) 4,37
Období produkce 6/1940-12/1942 Šířka (m) 2,64
Osádka 2 Výška (m) 2,05

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Maybach HL45 P Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100km) n.d.
Typ&obsah Šestiválcový&4,5 l Měrný tlak (hp/cm2) 0,46
Výkon motoru (hp@otáčky) 150@3800 Světlost (m) n.d.
Poměr výkonu k hmotnosti 7,14 hp/tunu Poloměr otáčky (m) 2,5
Převodovka 4 vpřed, 1 vzad Stoupání 30o
Rychlost silnice/terén (km) 25/n.d. Stěna (m) 0,30
Dojezd silnice/terén (km) 150/n.d. Brodění (m) 0,57
Zásoba PHM (litry) n.d. Příkop (m) 1,40

Výzbroj
Hlavní výzbroj 2 x 7,92mm MG34 Střelivo pro kulomety 2250
Věž (pohon&otočení) Ruční&360o Elevance -12o až +18o
Rychlost otočení věže - Rychlost střelby (min.) -
Vedlejší výzbroj - Střelivo pro kulomet -

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
AP S.m.K. 0,0115 785 m/s 0o 13 8 - - - -
30o 8 3 - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 80@70 50@90 50@76 - 25@0
Nástavba 80@80 50@90 50@80 25@0-7 -
Věž 80@90 50@80 50@80 25@0 -
Štít kanonu 80@kruhový - - - -

Befehlspanzer I B



Obecné údaje
Vojenské označení Kleiner Pz.Bef.Wg. (Sd.Kfz 265)
Typ tanku Velitelský tank Hmotnost (t) 5,88
Celková produkce 200 Délka (m) 4,42
Období produkce 1936-1938 Šířka (m) 2,06
Osádka 3 Výška (m) 1,99

Charakteristika mobility
Výrobce motoru&model Maybach HL 38 TR Spotřeba PHM silnice/terén (litry/100km) 85/127
Typ&obsah Šestiválcový&3,8 l Měrný tlak (hp/cm2) 0,43
Výkon motoru (hp@otáčky) 100@3000 Světlost (m) 0,29
Poměr výkonu k hmotnosti 17,0 hp/tunu Poloměr otáčky (m) 2,5
Převodovka 5 vpřed, 1 vzad Stoupání 30o
Rychlost silnice/terén (km) 40/n.d. Stěna (m) 0,37
Dojezd silnice/terén (km) 170/115 Brodění (m) 0,60
Zásoba PHM (litry) 146 Příkop (m) 1,40

Výzbroj
Hlavní výzbroj 1 x 7,92mm MG34 Střelivo pro kulomety 900
Věž (pohon&otočení) - Elevance -12o až +18o
Rychlost otočení věže - Rychlost střelby (min.) -
Vedlejší výzbroj - Střelivo pro kulomet -

Granát Průraznost (mm)
Typ Název Váha (kg) Úsťová rychlost Sklon 100m 500m 1000m 1500m 2000m 2500m
AP S.m.K. 0,0115 785 m/s 0o 13 8 - - - -
30o 8 3 - - - -

Údaje o pancéřování
Pancíř (mm@stupně) čelo boky záď strop dno
Vana 13@65 13@90 13@70 - 6@0
Nástavba 13@67 13@67 13@70 8@0-4 -
Štít kanonu 14,5@kruhový - - - -




 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama