6.1.2011 - Aktualizace fotografií v článcích:

Podkladové foto k Me -321/323 Gigant

17. května 2009 v 12:43 | maverick |  Podkladové foto a materiály
Messerschmitt Me 321 Gigant byl obří nákladní kluzák vyvinutý firmou Messerschmitt během druhé světové války. Během příprav na invazi do Británie na počátku druhé světové války Operace Lvoun si vrchní velení německých sil OKH vyžádalo stavbu nákladní- ho kluzáku, který by mohl přepravit 130 plně vyzbrojených vojáků nebo tank Pz IV. OKH si totiž uvědomovalo, že nebude možné přepravovat všechny důležité zbraně a vybavení po moři. Nákladní kluzáky byly také potřeba k rychlému zabezpečení obsazených předmostí. Dobytí belgi- ké pevnost Eben- Emael 10.5.1940 bylo pro německé velení dostatečným důkazem, že použití
kluzáků při invazi je naprosto nezbytné.
Me 321 byl jednoduchý vzpěrový hornoplošník s kostrou z ocelovích trubek a plátěným potahem. Při prázdné hmotnosti 12 400 kg byl schopen přepravil až 20 000 kg nákladu. Při zkouškách se ukázalo, že Me 321 byl tak těžký, že musel být tažen třemi ME - 110, což bylo nepraktické a ne- bezpečné. Speciální vlečné letouny He - 111 Z byly jednotkám dodávány až v létě a na podzim 1942.
První vzlet Me 321 vykonal 7. března 1941, k jednotkám byl dodáván od června 1941 až do dubna 1942.

Technické údaje

  • Osádka: 6 (2 piloti, 2 střelci, radista, šéf nákladu)
  • Rozpětí: 55 m
  • Délka: 28,15 m
  • Výška: 10,15 m
  • Nosná plocha: 300 m²
  • Plošné zatížení: kg/m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 12 000 kg
  • Vzletová hmotnost: 34 400 kg
  • Pohonná jednotka: žádné (při vzletu někdy pomocné raketové motory na kapalné palivo)

Výkony

  • Maximální rychlost: 160 km/h (210 km/h s He 111Z)
  • Stoupavost: 2,5 m/s (při vleku třemi Bf 110)

Výzbroj

  • 4× kulomet MG 15
Způsoby ukládání nákladu:
1
Messerschmitt Me 323 Gigant byl německý obří šestimotorový dopravní letoun, který vznikl z kluzáku Messerschmitt Me 323. První prototyp Me-323 vzlétl roku 1941, sériová výroba probíhala v letech 1942 - 1944. V roce 1944 byly některé letouny dislokovány i na českých letištích, např. v Prostějově či ve Skutči.
  • Posádka: 5
  • Délka: 28,2 m
  • Rozpětí: 55,2 m
  • Výška: 10,15 m
  • Plocha křídel: 300 m²
  • Prázdná hmotnost: 27 330 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 43 000 kg
  • Pohonná jednotka: 6 × motor Gnôme-Rhône 14N
  • Výkon: 6 x 700 kW
  • Maximální rychlost: 270 km/h
  • Dolet: 800 km
  • Dostup: 4000 m
    Výzbroj: 18x kulomet MG 81 ráže 7,92 mm nebo 2 kanony MG 151 ráže 20 mm a 7 kulometů MG 131 ráže 13 mm
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama