6.1.2011 - Aktualizace fotografií v článcích:

ZBARVENÍ NĚMECKÉ OBRNĚNÉ TECHNIKY ZA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY

15. března 2009 v 18:44 | maverick |  Výzbroj - ostatní

Všechny odkazy na barvy Vallejo se vztahují k řadě Model Colour (M/C). Čísla s prefixem # jsou odstíny přibližné, protože přesné neexistují. Barvy řady Model Air jsou označeny M/A.


Před vypuknutím druhé světové války a v jejím průběhu, byly normy a nařízení pro používání barev na nových i starších vozidlech německého Wehrmachtu v různých obdobích upraveny armádním příkazem (Heeresmitteilung), vydaným OKH, (Oberkommando des Heeres - vrchní velitelství pozemních sil). Bohužel, v případě ukořistěné obrněné techniky se odkaz na "normy" zdá být poněkud málo. Některá ukořistěná obrněná vozidla byla přebarvena schématem, které bylo v té době standardní, ale jiná přebarvena nebyla. Jsou dokumentovány důkazy, které potvrzují obě možnosti. Pevně však doufám, že modelář má uměleckou invenci.

Podkladová barva byla na vozidla nanášena ve výrobním závodě a odpovídala různým normám, předepsaným Heeresmitteilungem. Výrobní závody byly první, kdo všechny změny podkladové barvy zaváděl. Při zavedení Dunkelgelb (tmavě žlutá), v únoru 1943, bylo vydáno nové nařízení a všechna již vyrobená vozidla byla ve výrobních závodech okamžitě přestříkána nově předepsanou barvou (RAL). Kamuflážní vzor se běžně nanášel v polních podmínkách samotnými osádkami obrněných vozidel nebo, v některých případech, jednotkami technického zabezpečení, pomocí vodou nebo motorovým benzínem ředitelných kamuflážních past. Pasty byly běžně dodávány ve třech odstínech - tmavě žlutá, olivově zelená a červenohnědá. Kamuflážní pasty byly, spolu se stříkací pistolí (Spritzpistole), dodávány s každým novým vozidlem. V případě, že bylo nutné kamuflážní vzor upravit podle místních nebo sezónních podmínek, mohly být kamuflážní pasty smyty benzínem. Jelikož posádky často stříkací pistoli zahodily, aby ušetřené místo využily pro potřebnější věci, byly tyto pasty nanášeny rozličnými způsoby - nezřídka pomocí košťat a hadrů.

1. Vozidla zařazená v roce 1939 byla zbarvena následujícím způsobem: antracitově šedá (Anthrazitgrau) podkladová barva v kamuflážním vzoru pokrývala 66% plochy vozidla a mezi jednotlivými odstíny byly měkké přechody.

Anthrazitgrau / Signalbraun, 1935-1939
Označení RALPoznámkaVallejo M/CJiný ekvivalent
7016 Anthrazitgrautovární podkladový nátěr#055 M/AHumbrol 79
8002 Signalbraundeformační pole#818Tamiya X-9

2. Z důvodu úspory barvy byl v roce 1940 předchozí, dvoubarevný, vzor nahrazen barvou Schwarzgrau (černošedá). V operaci Zitadelle (Kursk) v roce 1943 byla zdokumentována obrněná vozidla ve Schwarzgrau se skvrnami Dunkelgelb, s černošedou převládající na 66% povrchu, tedy v poměru 2:1.


Panzergrau / Schwarzgrau
Označení RALPoznámkaVallejo M/CJiný ekvivalent
7021 Schwarzgrautovární podkladový nátěr862Humbrol 182

3. Černošedě zbarvená vozidla, nasazená na africkém bojišti, byla přestříkána novou podkladovou barvou a maskovacími skvrnami. Podkladová barva v kamuflážním vzoru pokrývala 66% plochy a mezi jednotlivými odstíny byly měkké přechody.

Kamufláž Afrikakorpsu, 1941
Označení RALPoznámkaVallejo M/CJiný ekvivalent
8000 Grünbrauntovární podkladový nátěr879Humbrol 118+93
7008 Grüngraudeformační pole880Humbrol 26
4. V březnu 1942 byl pro Afriku zaveden nový kamuflážní vzor. Zbývající barva a kamuflážní pasta předchozího vzoru měla být spotřebována, což v tomto mezidobí vedlo ke směsici obou vzorů. Tato africká kamufláž se rovněž používala na Krétě a v Řecku a možná i na Balkáně.

Kamufláž Afrikakorpsu, od 25.3.1942
Označení RALPoznámkaVallejo M/CJiný ekvivalent
8020 Gelbbraunpodkladový nátěr#882Humbrol 63+93
7027 Sandgraudeformační pole#997Humbrol 26
5. Od února 1943 byla vozidla z továren dodávána v tmavě žlutém (Dunkelgelb) podkladovém nátěru, který měl být doplněn kamuflážním vzorem podle místních a sezónních požadavků. Výsledkem byla nesmírná rozmanitost dvou a tříbarevných vzorů, dokonce sloužících společně u stejné jednotky. Přelakování černošedých operačních vozidel novou podkladovou barvou nebylo povinné. Namísto toho na nich měly být, použitím kamuflážních past, vytvořeny dvou a tříbarevné vzory.

Dunkelgelb a kamufláž, 1943
Označení RAL
Poznámka
Vallejo M/C
Jiný ekvivalent
7028 Dunkelgelbtovární podkladový nátěr978Humbrol 93
6003 Olivgründeformační pole890/(011 M/A)Humbrol 117
8017 Schokoladenbraundeformační pole872/(041 M/A)Humbrol 177
6. Jako důsledek spojenecké vzdušné převahy po invazi v Normandii, bylo od srpna 1944 zavedeno přepadové schéma, které mělo skrýt vozidla pod stromovým porostem. Tento vzor byl nanášen ve výrobních závodech a využíval standardních odstínů.

Přepadové schéma, od 19.8.1944
Označení RAL
Poznámka
Vallejo M/C
Jiný ekvivalent
7028 Dunkelgelbtovární podkladový nátěr978Humbrol 93
6003 Olivgründeformační pole890/(011 M/A)Humbrol 117
8017 Schokoladenbraundeformační pole872/(041 M/A)Humbrol 177
7. Zjednodušený postup tovární aplikace tříbarevného kamuflážního vzoru. Jako podkladová barva byla použita tmavě červená základovka a na ni byly naneseny kamuflážní pole olivově zelené (Olivgrün) a tmavě žluté (Dunkelgelb). Namísto Dunkelgelb mohla být, jako alternativa, příležitostně použita černošedá (Schwarzgrau).

Červená základní barva a kamufláž, od 31.10.1944
Označení RAL
Poznámka
Vallejo M/C
Jiný ekvivalent
8012 Dunkelrot Grundfarbe
tovární základní barva
#982
Humbrol ?
7028 Dunkelgelb
deformační pole
978
Humbrol 93
6003 Olivgründeformační pole890Humbrol 117
7021 Schwarzgraudeformační pole862Humbrol 182
Barvy interiéru

Obecně se uznává, že interiéry většiny obrněných vozidel té doby, byly zbarveny krémově bílou RAL 9001 (Kremenweiss) nebo, obvykleji, barvou slonové kosti (Elfenbein - Vallejo M/C 918 nebo Humbrol 41). Barva vnitřní strany poklopů je stále otevřenou otázkou, nicméně na vozidlech z počátku války tyto části byly někdy světle šedé, ale na většině vozidel byly z továrny nastříkány podkladovou barvou vozidla. Další relevantní barvou byla šedozelená (Grau-grün), pravděpodobně RAL7033, která byla použita pro tmavé interiéry. Většina vybavení byla ponechána v barvě výrobce, čili v černé nebo v červené základní barvě. V říjnu 1944 byl vydán příkaz ponechat interiér v základní barvě; příkaz byl pak koncem roku odvolán. Jako klíč k úspěchu musíte vždy prostudovat podklady k vašemu konkrétnímu vozidlu. Některé díly byly natřeny světle modrou barvou, jako spoušťový mechanismus kanónu (obdélníková, asi 10 cm dlouhá, krabička na pravé spodní straně závěru kanónu), malá krabička před motorovou přepážkou a malá krabička ve velitelském prostoru. Elektrické rozvaděče byly obvykle černé, stejně jako radiostanice. Není neobvyklé vidět interiéry některých StuG.III kompletně v červené základní barvě.

Spodní část korby / Motorový prostor

Opět panuje shoda, že spodek korby a motorový prostor obrněných vozidel byly, pokud nebylo výše zmíněno jinak, ponechány v původní červené základovce RAL 8012.

Zimní kamufláž

Jak již bylo dříve na této stránce zmíněno a diskutováno, příkaz (Heeresmitteilung) č. 1128 z 18.10.1941, který se pokouší upravit aplikaci zimní kamufláže pro bojiště v Norsku, Finsku a Sovětském svazu, připouští nanesení bílé kamuflážní pasty na podkladovou Panzergrau. Příkaz však, kvůli narůstajícím logistickým problémům na východní frontě, nebyl dodržován. Vozidla, dodávaná jako náhrada za ztráty, a vozidla nově dorazivších divizí byla barvena jakmile to bylo možné, ale posádky, které se bojů již účastnily, byly nuceny jako náhradu, namísto pasty, použít vápenný smytelný nátěr. Podvozky vozidel obvykle barveny nebyly.

Toto v žádném případě není konečný seznam a je nutno mít na paměti, že mnoho posádek ředilo kamuflážní pasty jinými ředidly a některé používaly pasty neředěné. To mohlo značně změnit celkový vzhled vozidel. Umělecká licence je možná. Rovněž interiéry některých typů vozidel se mírně lišily. Je zaznamenáno, že rané Tigery I měly motorovou šachtu šedozelenou.

Při stavbě modelů používám akrylové barvy Vallejo teprve krátce, ale shledal jsem, že dnes jsou nejlepšími dostupnými barvami pro modely pozemní techniky. Mají vynikající konzistenci a snadno se míchají. Pro více informací, prosím, navštivte jejich webovou stránku.

Upozornění: Nejsem v ŽÁDNÉM vztahu a nejsem žádným způsobem zaměstnán výrobci barev Vallejo ani Humbrol. Cítím povinnost poskytnout užitečné informace ku prospěchu ostatních modelářů. Jelikož nejsem v pozici, abych mohl porovnat vzorky se skutečností, nejsem schopen zaručit přesnost obsažených informací. Nicméně, tento článek je vyvrcholením několikatýdenního výzkumu a je nejpřesnější možný. Různé obchodní značky apod., zmíněné pouze pro účely naší informace, jsou majetkem příslušných společností.

Odkazy / Prameny:

1. Panzers in Normandy then and now (Tanky v Normandii tehdy a nyní), Eric Lefevre ISBN 0 900913 29 0
2. Webová stránka Vallejo http://www.acrylicosvallejo.com/
3. Mnoho článků na webu (příliš mnoho k publikování, žádné z nich nebyly přímo citovány)
4. Panzer Colours '39 to '45, Bill Murphy a Bruce Culver; Squadron/signal publications (včetně pozdějších autorových oprav)

Převodní tabulka barev doplněná překladatelem článku
Označení RALčeský názevVallejo M/CAgamaJiný ekvivalent
6003 Olivgrünolivově zelená890 (011 M/A)N23Humbrol 117
7008 Grüngrauzelenošedá880
Humbrol 26
7016 Anthrazitgrauantracitová šedá#055 M/A
Humbrol 79
7021 Schwarzgraučernošedá862N25Humbrol 182
7027 Sandgraupískově šedá#997N45Humbrol 26
7028 Dunkelgelbtmavě žlutá978N21Humbrol 93
8000 Grünbraunzelenohnědá879
Humbrol 118+93
8002 Signalbraunsignální hnědá#818
Tamiya X-9
8012 Dunkelrot Grundfarbetmavě červená základní#982
?
8017 Schokoladenbraunčokoládově hnědá872 (041 M/A)N22Humbrol 177
8020 Gelbbraunžlutohnědá#882N24Humbrol 63+93
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Smithd565 Smithd565 | E-mail | Web | 20. prosince 2016 v 19:46 | Reagovat

Hi there. Simply just planned to request a simple dilemma. dcabgkdeaefbeedk

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama