6.1.2011 - Aktualizace fotografií v článcích:

PATINOVÁNÍ MODELŮ

16. března 2009 v 17:02 | maverick |  Rady, tipy, triky
Patina vdechne vašemu modelu život, což znamená že z modelu nastříkaného kamufláží a s nanesenými obtisky, který připomíná spíš hračku od rákosníka dokáže udělat reálně vzhlížející model na černobílé fotce nerozeznatelný od skutečného stroje (hodnotím z vlastních zkušeností).
Předem upozorňuji, že tento článek má za úkol navést začátečníky s touto technikou na správnou stopu, takže ať si "masteři" nechají své komentáře o jednoduchosti této techniky pro sebe.
Na začátek si povíme něco o vybavení - opravdový a nejnutnější základ spočívá v tubách olejových barev odstínů umbra přírodní a bílá (bílých barev je několik odstínů, mě se osvědčila míchací běloba, ale je možné použít jakoukoliv), špičatého štětce velikosti 000, plochých štětců velikostí 3 a 4 a vhodného ředidla.
A teď něco o historii - dlouhá léta se v modelářství používaly na patinování klasické emailové barvy, ale nebylo to ono, pro tuto techniku je zapotřebí barev s jemným pigmentem, kontrolovatelnou hustotou (tzn.že barva je velmi hustá - asi o hustotě krému na boty, její složení však umožňuje naředění do hustoty vody s dostatečným zachováním odstínu) a pomalým schnutím.J elikož emaily nesplňovaly ani jednu z těchto podmínek přišel jednoho dne nějaký koumák na to, že by se mohly dát použít olejovky, které vyhovují všem jmenovaným kritériím. K nám tuto techniku přivezli modeláři přibližně v polovině devadesátých let z Anglie a Španělska. Dříve jsem tomu moc nevěřil, ale po návštěvách různých výstav a pohovorům s modeláři používajícími tuto techniku jsem se nakonec ukecal a můžu říct, že to za vyzkoušení opravdu stojí.
A teď něco o "výzbroji" - olejové barvy jsou poněkud dražší než je standardní průměr (okolo 100 korun za tubu). Pro začátek stačí olejové barvy firmy Dílo, ale tomu kdo se chce patinování věnovat podrobněji, stačit nebudou, mohu doporučit barvy firmy Rowney (ty sám používám), Rembrandt nebo třeba Art Master, výrobců barev je opravdu hodně, stačí si jen vybrat…
Štětce se vyplatí koupit kvalitní, z přírodních štětin (jsou opět o něco dražší), když je po práci vymyjete v ředidle a opatříte nějakou bužírkou či podobnou ochranou, vydrží vám opravdu dlouho.
Ředidla - na začátek stačí "šesttisícšestka" (S 6006), po určitých zkušenostech doporučuji použít ředidlo s názvem kobaltový sikativ, je sice drahé - za ředidlovou pixlu dáte cca 200 Kč (pro srovnání - S 6006 stojí cca 30 Kč), ale je šetrné k povrchu jako terpentýn, který mimochodem vysychá 14 dní, a vysychá stejně rychle jako S 6006 (cca 1-2 dny).

Vyčerpávající teorii už známe a tak se pomalu dostáváme k praxi. Pro příklad jsem přichystal několik metod:

1. Pouštění zředěné barvy do spár (myslím že se tomu říká wash, ale nejsem si jist) - tato metoda simuluje špínu. Práci začneme nalakováním lesklým lakem - lesklým proto aby se "překyplá" barva dala snadno setřít, lak nechte přibližně 2 dny vyzrát (aby se s ním barva případně nesvázala). Poté rozřeďte umbru s ředidlem v poměru cca 30 % barvy na 70% ředidla a tuto směs pouštějte špičatým štětcem do spár a okolo vystouplých detailů - např. nýtů a přeteklou barvu setřete vatovým vytěráčkem - přesně tím, kterým si čistíte uši (pokud si je čistíte :)). Je dost těžké popsat to na papíře, ale zjistíte sami jak je tato metoda jednoduchá.

2. Metoda suchého štětce (u téhle vím, že se jí určitě říká Dry Brush) - tato metoda udělá z jednolitého povrchu nádherně plastický. Z tuby vytlačte trochu bílé barvy a namočte do ní plochý štětec, který následně vypíšete na papíře až přestane zanechávat stopu po barvě, poté rychle "šmidlejte" přes vystouplé detaily, povrch tímto postupem na detailech zesvětlíte a zároveň bude nádherně plastický. Stejně jako předchozí metoda je jednoduchá - vyžaduje pouze cit a lehkou ruku.

3. Metoda ztmavení a zesvětlení - touto metodou dodáme povrchu stíny a zesvětlené plochy. Celý model potřeme umbrou zředěnou na hustší kašičku a necháme cca 10 minut zavadnout, následně stíráme tkaninovým papírem (papírový kapesník se drolí a tkanina pouští chlupy, tkaninový papír je dobrým kompromisem ale blbě se shání - já jsem si ten svůj ulil z jedné zahradní restaurace v Belgii :)) poté okamžitě přistoupíme k metodě suchého štětce. Tuto metodu doporučuji použít na nelakovaném modelu barveném emailovými barvami, pokud používáte akrylové barvy nalakujte model matným lakem, ale výsledek nebude tak pěkný jako při použití emailů.

A na závěr jedna malá perlička: nevíte si rady s částečně omytým zimním nátěrem? Pak je tu pro vás toto : nabarvený model (třeba panzer grey nebo olive drab) natřete nezředěnou bílou olejovkou a nechte zavadnout cca týden - po celou dobu model kontrolujte ať barva nezatvrdne, poté barvu místy setřete nebo naopak přidejte. Tento postup má tu výhodu a zároveň nevýhodu, že jej můžete upravovat dlouho a dlouho… na závěr model nalakujte matným lakem.

Doufám že jsem vám trochu pomohl a dodávám že metod za použití olejových barev jsou spousty, uvidíte, že na ně časem přijdete
 


1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 marek marek | E-mail | Web | 10. září 2013 v 17:50 | Reagovat

Já na barvení svých modelů používám zásadně olejové barvy

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.