6.1.2011 - Aktualizace fotografií v článcích:

PATINA OLEJOVÝMI BARVAMI DLE VILINGRA

16. března 2009 v 17:06 | maverick |  Rady, tipy, triky



NEBOJTE SE TOHO - VYPADÁ TO SLOŽITĚ, ALE JDE TO!!!

1. Hotový vytmelený model odmastím jarovou vodou. Je to důležité, kvůli pořádnému přichycení barvy k povrchu. Ještě před stříkáním barev si vykryji průhledné díly a těžko přístupné prostory, jako třeba chladiče v křídle.

2. Poté všechno nastříkám Mr. Surfacerem 1000. Musí být naředěný originálním ředidlem Mr. Color Thinner. Osobně to ředím podle hrubosti plastiku modelu. Čím lepší výlisky, tím více ředím. Nastříkaný Surfacer zaschne za méně než 5 minut! Pak si vezmu šmirgl hrubosti 2000 a celé éro namočeným šmirglem "pod vodou" doleštím. Má to své výhody - nástřikem se zlikvidují drobné škrábanečky, ale co je důležité - nezalije se rytí! A navíc se celý model sjednotí a pod barvou nevykukuje například tmel na spojích dílů. Surfacer je světlounce šedivý a na modelu vytvoří úžasně hladký povrch. Výrobce navíc doporučuje na takto připravený povrch použít podkladní bílou barvu, aby byla budoucí kamuflážní barva co nejvýraznější a měla co nejsytější odstín. Zkuste si například stříknout nějakou světlou barvu třeba žlutou na zelený plastik, na šedivý plastik a na bílý plastik a pochopíte o čem mluvím. Jestliže se bílá sjednocovací barva zdá poněkud hrubší, není problém jí opět přeleštit velejemným smirkovým papírem.

3. Povrch pod kamufláž mám tedy připravený. Vezmu si jakoukoli syntetickou černou, či tmavě šedivou barvu a naředím jí ředidlem na stříkání S 6001. Poté veškeré rytí přestříkám tak, aby se vytvořili 3 - 5 mm široké pruhy. Prostě z toho udělám zebru. Má to své výhody pod světlejší, třeba šedivé kamufláže. Výsledek je takový, že po nástřiku kamuflážní barvy se okolo linek paneláže vytvoří barva mírně tmavší než okolní a v podstatě tím máte polovinu patiny hotovou.

4. Kamuflážní barvu si pro stříkání (v mém případě Model Master) naředím ředidlem S 6001. Odnaučil jsem se používat pro nástřik barev ředidlo S 6006, jak doporučuje mnohý z modelářů. Ředidlo S 6006 je určené k natírání a pokud je použito na stříkání, barva je o poznání hrubší a také o něco déle schne než při použití S 6001.

5. Ozkoušenou, zředěnou barvu s citem nastříkám a nechám minimálně 24 hodin proschnout a jdu na pivko ke "Freiům".

6. Dalším krokem je nanesení obtisků. Dekály namáčím do destilované vody (pak se netvoří na barvě mapy, jako když se používá voda vodovodní s chlorem a dalšími přísadami) a na povrch dávám buď SET od Aeromasteru nebo jiný přípravek podle druhu obtisků. Obtisky nechám zaschnout asi 45 minut, nanesu SOL a nechám do druhého dne.

7. Hotové éro i s nanesenými obtisky celé přestříkám lakem, jak jinak než Model Masterem. Model Master nabízí rychleschnoucí laky pod názvem Flat, Semi-Gloss a Gloss Clear. Laky je nutné ředit originálním ředidlem Lacquer Thinner. Laky jsou po nastříkání za 10 minut uschlé a vytvrdlé.
8. Na takhle připravený model můžu začít nanášet olejové barvy. K ředění olejovek mi nejvíce vyhovuje "Přípravek pomaleschnoucí a Rychleschnoucí" z malířských potřeb a jakákoli olejová barva. Na párátko si z tuby vezmu trochu olejovky a v lékovce to perfektně rozmíchám, až z toho vznikne pouze zabarvené, ušpiněné ředidlo. Pak použiji co nejtenčí štěteček, ale s delším vlasem a napouštím olej do spár paneláže. Pokud přetáhnu štětcem spáru, nic se neděje. Vezmu si štětičku na čištění uší (vatovou) a otírám přebytečný olej po směru letu tak, aby zbyl pouze uvnitř rytí. Zpravidla používám následující odstíny olejových barev - Burnt Sienna, Raw Sienna, Paynova šeď, Běloba zinková, Okr a Olivová zeleň. Odstíny vybírám podle toho, jak je model zbarvený. Tedy pokud mám šedivé letadlo, použiji tmavší šedivý roztok než je kamufláž, pokud mám zelené éro, použiji zelený ap. Lak zafixuje kamuflážní barvy a nestane se, že by "Přípravek pomaleschnoucí, nebo Rychleschnoucí" kamuflážní barvy naleptal. Jestliže tam ten lak nebude, barva zpravidla měkne a začíná se naleptávat a může se stát, že vám barva ulpí na rukou.

Přípravky popsané v textu a názorný postup na modelu

9. Oleje nechávám zaschnout raději déle, třeba i celý týden. Ujištěním, že jsou olejovky perfektně zavadlé, mohu pokračovat ke konečné fázi celé práce. Připravím si noviny s černými fotografiemi a bílou nebo okrovou olejovou barvu. Mám plochý patinovací štěteček, který má vlas asi tak 4-5 mm dlouhý. Ten namočím přímo do tuby bílé, nebo okrové olejovky (bez ředění) - pouze špičku a o černé fotky na novinách "šmrdlám" tak dlouho, až štětec nezanechává skoro žádnou stopu. Nakonec celý model takto osušeným štětcem přejedu jak po směru letu, tak v místech většího opotřebení (kolem motorů, zbraňových schránek a pod.). Vystouplé detaily se tím zesvětlí a model hodně získá na plastičnosti.


"Dry brush" (suchý štětec) pomocí bílé olejové barvy (viz text)
a příklad hotového kokpitu (Fw 190 D-9 1/32)


10. Nejlepší je takto dokončený model ještě zafixovat znovu lakem libovolného vzhledu (matný, pololesklý, lesklý). Patina se ještě více projeví a omezí se lesklé flíčky od olejových barev.

Ukázky vypatinovaných modelů popsaným způsobem naleznete v sekci "Galerie" na stránkách Modelplacu.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama