6.1.2011 - Aktualizace fotografií v článcích:

OPRÝSKÁNÍ NÁTĚRU BOJOVÉ TECHNIKY

16. března 2009 v 18:45 | maverick |  Rady, tipy, triky

Dnes již každý průměrný modelář cítí nutnost upravit svůj model podle skutečného vozidla tj. s mnoha odřenými místy způsobenými provozem, rozmístěnými po celém povrchu tanku či jiného vehiklu. Tyto malinké efekty se často mění v nelítostný boj s nekonečným koncem, aby se později změnil v reálně odřený tank.
Většinu času potom modelář přemýšlí a zjišťuje jakou barvu použít, co a jak kopírovat nebo kam který efekt umístit. Tohle je hlavním klíčem k dokonalé reprodukci efektu odřené nebo odštípnuté barvy, přesně jak má na vozidle být. Barvy jednotlivých odřenin jsou jako letokruhy stromu skrz díky kterým můžeme zjistit informace o vozidle: kudy vozidlo jelo (poušť, les atd. ) či jakému počasí bylo vystaveno (vlhko džungle, horko pouště atd.). Nemůžeme umístit rezavě nabarvenou odřeninu na poklopy tanku, protože je běžně používala celá posádka a v reálu by se na nich těžko nějaká větší rez usadila. Podobně nemůžeme barvit ani M 113 protože je zhotoven z hliníkových slitin a ty, jak známo, nerezaví.
Odřená nebo poškrábaná barva se může vyskytovat v hojném počtu i na vodících lištách a plochách, jako nevelké žlábky, podélné škrábance, atd. Každý jednotlivý kousek ukazuje momenty dějin konkrétního vozidla. Je především na nás jak toto opotřebení správně dokážeme reprodukovat. Měli bychom začít otázkou jak chceme reprodukovat odřeniny, jak je umístit a spojit s našimi grafickými představami. Pokud se bude jednat o konkrétní vozidlo, potřebujeme alespoň základní informace o vzhledu, použití, operačnímu prostředí atd. Jestliže máme k dispozici pouze černobílé fotografie (což je u vozidel z druhé světové války celkem pochopitelné ) nám, bohužel, bude dělat starosti jak co správně nabarvit, jaký odstín použít nebo jakou má vlastně odřenina barvu, zdali je to flek oleje nebo je povrch pouze mokrý apod. Jedině zkušenost a pohled na vzorové fotografie či podobné barevné plochy jako na tancích ( např. stavební stroje jsou dobrým vzorem ) nám dají správnou odpověď. Mnoho modelářů používá na svých modelech odřených efektů, používají ovšem stále stejné pracovní postupy a stále stejné barvy na kterýkoliv druh vozidla, bez vědomí, že materiály a působení barev jsou různé v každém prostředí. Vzájemné působení barev je ovlivňováno barvami mezi sebou a proto se může odstín změnit např. tmavě hnědnou barvou nabarvená odřenina na olivové splývá s povrchem a není vidět, ale na pískové vypadá stejná barva jako černá. V následujících odkazech jsou pro vás připraveny některé ukázky charakteristických odřenin na různých površích.
1. Když potřebujeme znázornit odřeninu, která je pouze rýhou nebo otlučenou barvou, pak se můžeme obrátit na tuto ukázku. V barvě se objevující škrábance které, ale nejsou až na kov. Jelikož jde vlastně o zesvětlený odstín může být odřenina udělána zesvětlením kamuflážní barvy. Toto je velmi snadno reprodukovatelný barevný efekt jehož můžeme na modelu kdykoli použít, jelikož je lehko napravitelný. Musíme dát všechnu péči tomu jaký vzhled bude model mít. Musíme se vyhnout pravidelnému, kulatému či opakovanému vzhledu. Lepší než dělat velkou odřeninu je jedna malá s několika menšími kolem. Měli bychom se vyvarovat umístění na skrytých či jinak nepřístupných místech. Mé osobní doporučení je kamuflážní barvu zesvětlit olejovou-olejová barva pomaleji zasychá a tak je jednoduší dosáhnout plného odstínu. Tato odřenina je typická pro ložné plochy nákladních vozidel, nebo plochy tanků na nichž je uložena bagáž či jiný náklad.

2. Efekt koroze vozidla pohybujícím se v prostředí mírného pásu jedním z nejvíce používaných a jeho výsledek je velmi dobrý. Tato odřenina je znakem již starších, používaných vozidel a proto je na nich viditelný po dlouhou dobu. Nejprve namalujeme tmavou, rezavou odřeninu (používám Humbrol 113 smíchanou s olejovkou Umbra Pálená) a po zaschnutí uděláme doprostřed tečku světle rezavou (spíš do oranžova), kterou štětcem zvlčeným v ředidle rozmyjeme směrem dolů. Tento vzor je znamenitý na nepracující nebo opuštěné dopravní prostředky.

3. Toto je efekt hluboké, staré odřeniny a je to tentýž, který je viditelný na poušti nebo v ruských stepích. Jedná se o vzorek starší odřeniny, která může být ve srovnání s předchozí pokryta vrstvou prachu nebo vrstvou bláta. První nanášíme tmavou rezavou odřeninu s několika malinkými dokola, potom a vždy okolo středu nanášíme rezavě-oranžovou barvu, ale bez překrytí tmavé rzi barvou na okrajích. Musíme mít na paměti, že současně může existovat několik různých odřenin různých barev a to podle povrchu - jestliže bude suchý nebo ještě mokrý, nový nebo starší. Nová a suchá odřenina vyhlíží oranžově, ale čím je starší a vlhčí tím bude více dohněda .

4. Tento efekt je způsoben otěrem či ohmatáním prachu naneseném na vozidle. Nejednoduší způsob reprodukce je, do párátkem navlhčeným v ředidle do čerstvě naneseného prachu, nebo můžete je můžete nabarvit přes prach kamuflážní barvou.

5. Efekt otlučené kamufláže-je typický pro vozidla dorážející z továren k jednotkám v základní jednobarevné kamufláži, kdy byla ostatní kamufláž nanášena v poli. Je jasné že barva nanášená v polních podmínkách měla menší odolnost než barva nanášená v továrně a proto se v bojových podmínkách odírala. Tyto odřeniny jsou reprodukovatelné nanášením podkladové barvy přes kamuflážní podobně jako v bodě 1.

6. Na konec odřeniny barvy kovu. Toto je snad nejobtížněji reprodukovatelný efekt -nesprávnou barvou, nebo nesprávným nanesením vám může vyjít obrněnec z 23. století. Není neobvyklé, že na soutěžích vídávám modely, na kterých jsou dřevěné bočnice odřené na kov!!! Na tmavé barvy (panzer grey, olive drab atd.) doporučuji používat barvu spíše světlejší-mně se nejvíce osvědčila Humbrol 11 smíchaná s troškou Gun Metal a na světlé povrchy barva Gun Metal s trochou H66 nezapomeňte, že je vždy můžete reprodukovat za použití tužky.
Jedna poslední rada !
Vždy se dívejte na skutečnost, na Bagr pracující nedaleko, na staré silniční značky, na odřenou barvu vašeho vozu atd. Jestli se díváte hodně pozorně a se zájmem srovnáváte ,určitě naleznete tu správnou cestu k jejich dokonalé reprodukci. Chce to jen nemít strach a mít lehkou ruku. Když to s odřeninami přeženete, žádné obavy-kdykoli je můžete překrýt prachovými nánosy.
Na závěr podotýkám že používám syntetické barvy, takže vám neřeknu jakých výsledků dosáhnete za použití akrylů.O použití akrylů v odřeninách vím jen toto:
Pokud chcete vytvořit hodně škrábanců na, dejme tomu, modelu vyprošťováku Famo nasazeném v Tunisu, nastříkejte model tmavě šedou, emailovou barvou a po zaschnutí akrylovou pískovou barvou (nejlépe 2-3 tenké vrstvy). Až barva uschne, vezměte do ruky skalpel s kulatou čepelkou a barvu z modelu na nejvíce namáhaném povrchu drobnými "ďobanci" odškrábejte a na závěr přelakujte akrylovým!! Lakem, je to velmi důležité protože emailový by poškodil vrstvu akrylové barvy. Výsledný efekt opravdu stojí zato.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama